Desain User Interface Website Pemetaan Tanaman Obat Dan Langka Di Kabupaten Kediri Dengan Menggunakan Figma

  • Adhi Wicak Milbar Gamas * Mail Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • Anita Sari Wardani Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • Rina Firliana Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • M Najibuloh Muzzaki Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • Sucipto Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • M Iqbal Khalid Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • Shandy Arshad Busro Cahyono Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
  • Heru Stiawan Universitas Nusantara PGRI Kediri, Indonesia
Keywords: Design Thinking; Balitbangda; Prototype; Website; User interface

Abstract

The potential of medicinal and rare plants in Kediri Regency is quite large with the supportive topography of the area. However, information about these rare and medicinal plants is not widely known by the general public. The Kediri Regency Government (Balitbangda – Regional Research and Development Agency) is collaborating with Nusantara University PGRI to develop a website for mapping medicinal and rare plants in Kediri Regency. To realize the mapping website, it is necessary to design a user interface from a prototype website for mapping medicinal and rare plants. The design of the prototype uses the design thinking method. This research produces a website prototype for mapping medicinal and rare plants. The results of user assessments of the website prototype design show that 30% rate it very well, 46% rate it good, 21% rate it quite well and 3% rate it less well

Author Biography

Adhi Wicak Milbar Gamas, Universitas Nusantara PGRI Kediri

a student majoring in information systems, ui / ux enthusiast

References

Nurdyansyah, N. (2017). Sumber Daya dalam Teknologi Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Puspadewi, N. K. T., Aknuranda, I., & Mursityo, Y. T. (2020). Perancangan Interaksi dan Antarmuka Pengguna Sistem Informasi Penjualan Balinesia T-Shirt menggunakan Pendekatan Human Centered Design. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer e-ISSN, 2548, 964X.

Putra, C. P., Sabaria, M. K., & Widowati, S. (2015). Perancangan User Interface E-commerce Neitzo Company Menggunakana Metode Task-centered System Design. eProceedings of Engineering, 2(3).

Fahrudin, R., & Ilyasa, R. (2021). Perancangan Aplikasi" Nugas" Menggunakan Metode Design Thinking dan Agile Development. Jurnal Ilmiah Teknologi Infomasi Terapan, 8(1), 35-44.

Razi, A. A., Mutiaz, I. R., & Setiawan, P. (2018). Penerapan Metode Design Thinking Pada Model Perancangan Ui/Ux Aplikasi Penanganan Laporan Kehilangan Dan Temuan Barang Tercecer. Demandia: Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain, dan Periklanan, 3(02), 219-237.

Fahrudin, R., & Ilyasa, R. (2021). Perancangan Aplikasi" Nugas" Menggunakan Metode Design Thinking dan Agile Development. Jurnal Ilmiah Teknologi Infomasi Terapan, 8(1), 35-44.

Kusuma, W. A., Ashari, M. R., Oktaviani, C. D., & Na'im, A. N. (2021, January). Penggunaan User Persona Untuk Evaluasi Dan Meningkatkan Ekspektasi Pengguna Dalam Kebutuhan Perangkat Lunak. In Prosiding Sentra (Seminar Teknologi Dan Rekayasa) (No. 6, pp. 171-183).

Karnawan, G., Andryana, S., & Komalasari, R. T. (2020). Implementasi User Experience Menggunakan Metode Design Thinking Pada Prototype Aplikasi Cleanstic. Jurnal Teknologi dan Manajemen Informatika, 6(1), 10-17.

Hidayat, A., & Fauziyyah, H. M. (2022). PERANCANGAN DESAIN ANTARMUKA APLIKASI PEMBELAJARAN ONLINE BERBASIS MOBILE MENGGUNAKAN METODE DESIGN THINKING. JURNAL TEKNIK INFORMATIKA (JUTEKIN), 10(1).

Ilham, H., Wijayanto, B., & Rahayu, S. P. (2021). Analysis and Design of User Interface/User Experience With the Design Thinking Method in the Academic Information System of Jenderal Soedirman University. Jurnal Teknik Informatika (JUTIF), 2(1), 17-26.

Angela, L., & Erandaru, E. (2022). STUDI PERBANDINGAN TEORI DAN PRAKTEK PROSES PERANCANGAN UI/UX di ARYANNA. Jurnal DKV Adiwarna, 1, 10.

Firmansyah, M. D., & Christian, C. (2022, September). Pengembangan dan Implementasi Desain UI/UX Website Sistem Laporan Keuangan di SMK Multistudi High School Batam Menggunakan Kerangka Kerja Agile Scrum. In National Conference for Community Service Project (NaCosPro) (Vol. 4, No. 1, pp. 1242-1252).

Abdulloh, R., 2018. 7 in 1 Pemrograman Web untuk Pemula. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo.

Andrianof, H. (2018). Rancang Bangun Sistem Informasi Promosi dan Penjualan pada Toko Ruminansia Berbasis Web. JURNAL PTI (PENDIDIKAN DAN TEKNOLOGI INFORMASI) FAKULTAS KEGURUAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS PUTRA INDONESIA" YPTK" PADANG, 11-19.

Ericko, F., Santoso, L. W., & Setiawan, A. (2 018). Pembuatan Sistem Informasi Akuntansi Pada Toko NKL Surabaya. Jurnal Infra, 6(1), 211-216.

Esabella, S., Satru, W., & Haq, M. (2021). Rancang Bangun Aplikasi Pengelolaan Data Penjualan Sembako Berbasis Dekstop untuk Ud. Kerta Mandala Sumbawa Besar. Jurnal Informatika Teknologi dan Sains, 3(1), 294-300.

Irawan, R., Jonathan, S., Dewi, I. K., Wijaya, D., & Prana, I. (2021). PELAKSANAAN ADMINISTRASI PEMBELIAN BARANG JADI PADA PT PRIMAKEMAS CEMERLANG JAKARTA. Jurnal Akrab Juara, 6(4), 141-150.

Dimensions Badge
Published
2022-12-25
How to Cite
Milbar Gamas, A. W., Anita Sari Wardani, Rina Firliana, M Najibuloh Muzzaki, Sucipto, M Iqbal Khalid, Shandy Arshad Busro Cahyono, & Heru Stiawan. (2022). Desain User Interface Website Pemetaan Tanaman Obat Dan Langka Di Kabupaten Kediri Dengan Menggunakan Figma. Bulletin of Information Technology (BIT), 3(4), 281 - 288. https://doi.org/10.47065/bit.v3i4.377
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)